صحت نشانه های ظهور
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: ، ، |

يك نوع از علامت‏هاي ظهور در كتاب‏ها ديده مي‏شود، كه وقوع آنها عادتا محال به نظر مي‏رسد، مانند اينكه گفته شده: در وقت ظهور مهدي، خورشيد از مغرب طلوع مي‏كند و در نيمه ماه رمضان و پايان آن، خورشيد گرفتگي و ماه گرفتگي، رخ مي‏دهدو...

 
معلوم است كه لازمه وقوع چنين حوادثي، اين است كه نظم جهان بر هم بخورد و حركت منظومه شمسي، تغيير يابد. امّا بايد بدانيد كه مدرك اين گونه علامت‏ها، اخبار آحادي بيش نيست كه مفيد يقين نيستند و اگر كسي در سندشان خدشه كرد، مي‏تواند آنها را ساخته خلفاي بني اميّه و بني عبّاس و عمّال آنان بداند.

 
به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه آیت الله امینی ایشان به دو پرسش درباره ی ظهور حضرت مهدی (عج) پاسخ داده اند. متن پرسش و پاسخ به این شرح است:

 
[B]نشانه ‏هاى ظهور، تا چه اندازه صحّت دارند؟[/B][B] [/B]

 
براي ظهور حضرت صاحب الامر عليه‏السلام نشانه‏هاي بسياري در كتاب‏هاي حديث، ثبت شده است، امّا سخن گفتن از يكايك آنها، فرصتي گسترده مي‏طلبد. بنابراين فقط چند نكته را يادآور مي‏شويم:

 
الف: مدرك بعضي از نشانه‏هاي ظهور، خبر واحدي است كه از طريق اشخاص مجهول الحال، يا غير موثّق نقل شده و قابل اعتماد نيستند.

 
ب: احاديث اهل بيت، نشانه‏هاي ظهور را به دو نوع تقسيم كرده‏اند: يكي از آنها علامت‏هاي حتمي است، كه به هيچ قيد و شرطي مشروط نيست و بايد قبل از ظهور واقع شود. نوع دوم را غير حتمي معرّفي كرده‏اند و آن حوادثي است كه به طور مطلق و حتم از

 
نشانه‏هاي ظهور نيست، بلكه مشروط، به شرطي است كه اگر آن شرط تحقّق يابد، مشروط نيز متحقّق مي‏شود و اگر شرط، مفقود گردد، مشروط نيز تحقق نمي‏يابد و مصلحت بوده كه به طور اجمال از نشانه‏هاي ظهور شمرده شود.

 
ج: علامت‏هاي ظهور تا واقع نشوند، حضرت صاحب الامر ظاهر نمي‏گردد و حدوث هريك ازآنها دليل است كه ايّام فَرَج، تا اندازه‏اي نزديك شده، امّا دلالتي ندارد كه بعد از حدوث آن علامت و بي درنگ، حضرت صاحب الامر ظهور مي‏كند. فقط درباره بعضي از آنها تصريح شده است كه نزديك ظهور آن حضرت واقع مي‏شود.

 
د: بعضي از نشانه‏هاي ظهور به طور اعجاز و خارق العاده واقع مي‏شوند، تا صحّت ادّعاي مهدي موعود را تأييد كنند و فوق العادگي اوضاع را به جهانيان اعلام دارند.حكم اين نشانه‏ها، با ساير معجزات يكسان است، و صرف اينكه با جريان عادي سازگارنيست، نبايد مردود شناخته شود.

 
ه: يك نوع از علامت‏هاي ظهور در كتاب‏ها ديده مي‏شود، كه وقوع آنها عادتا محال به نظر مي‏رسد، مانند اينكه گفته شده: در وقت ظهور مهدي، خورشيد از مغرب طلوع مي‏كند و در نيمه ماه رمضان و پايان آن، خورشيد گرفتگي و ماه گرفتگي، رخ مي‏دهدو...

 
معلوم است كه لازمه وقوع چنين حوادثي، اين است كه نظم جهان بر هم بخورد و حركت منظومه شمسي، تغيير يابد. امّا بايد بدانيد كه مدرك اين گونه علامت‏ها، اخبار آحادي بيش نيست كه مفيد يقين نيستند و اگر كسي در سندشان خدشه كرد، مي‏تواند آنها را ساخته خلفاي بني اميّه و بني عبّاس و عمّال آنان بداند. زيرا در آن روزگار، افرادي به عنوان مهدي بر ضدّ دستگاه حاكم وقت، قيام مي‏كردند و عده‏اي نيز پيرامون‏شان جمع مي‏شدند. خلفاي وقت چون مي‏ديدند اصل احاديث مهدي، قابل انكار نيست، لذا حربه ديگري به كار بردند، تا بدان وسيله مردم را منصرف و كار نهضت علويّين را مختل سازند. بدان منظور، نشانه‏هاي محال را جعل كردند، تا مردم در انتظار آنها بنشينند و دعوت علويّين را اجابت نكنند.امّا اگر احاديث صحيح، مواردي را متذكر شدند: مانعي ندارد كه چنين نشانه‏هايي، به طور اعجاز تحقق يابند، تا فوق العادگي اوضاع را به جهانيان اعلام كنند و اسباب يشرفت دولت حق را فراهم سازند.

 
[B]مهدى موعود، كى ظهور مى‏ كند؟[/B][B] [/B]

 
براى ظهور، وقتى تعيين نشده، بلكه ائمّه اطهار عليهم‏السلام تعيين كننده وقت ظهور را تكذيب كرده‏اند: فضيل مى‏گويد: از امام باقر عليه‏السلام پرسيدم: آيا ظهور مهدى، زمان معينّى دارد؟ حضرت در پاسخ، سه بار فرمود: هركس هنگام ظهور را تعيين كند، دروغ مى‏گويد.(1)

 
عبدالرّحمان بن كثير مى‏گويد: خدمت امام صادق عليه‏السلام بودم، كه مهزم اسدى وارد شد، عرض كرد: فدايت شوم، ظهور قائم آل محمّد و تشكيل دولت حق، كه در انتظارش هستيد، طول كشيد، پس كى واقع مى‏شود؟ حضرت پاسخ داد: تعيين كنندگان وقت ظهور، دروغ مى‏گويند، تعجيل كنندگان، هلاك مى‏گردند؛ فقط تسليم شوندگان، نجات مى‏يابند و به سوى ما باز مى‏گردند.(2)

 
محمد بن مسلم مى‏گويد: امام صادق عليه‏السلام به من فرمود: هركس وقت ظهور را برايت تعيين كرد، از دروغگو خواندنش باك نداشته باش؛ زيرا ما براى ظهور، وقتى تعيين نمى‏كنيم.(3) ده حديث ديگر نيز در همين زمينه نقل شده است.

 
از اين احاديث فراوان، نتيجه مى‏گيريم: نه پيغمبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و نه هيچ امامى، زمان ظهور را تعيين نكرده و راه هرگونه سوء استفاده‏اى را بسته‏اند. پس چنانچه حديثى به يكى از امامان معصوم، نسبت داده شده، كه وقت ظهور در آن، تعيين گشته، اگر قابل تأويل و توجيه باشد، بايد تأويلش كرد، وگرنه، يا مسكوت بماند، يا تكذيب شود. مانند حديث ضعيف و مجمل ابولبيد مخزونى كه مطالبى را به امام نسبت داده، ضمن آنها مى‏گويد: قائم ما، در «الر» قيام مى‏كند.(4)

 
___________________________________

 
1ـ الغيبة، شيخ طوسى، ص 425؛ بحارالانوار، ج 52، ص 103، باب التمحيص والنهى...، ح 5.عن الفضيل قال سئلت ابا جعفر عليه‏السلام : هل لهذا الامر وقت؟ فقال: كذب الوقاتون، كذب الوقاتون، كذب الوقاتون.

 
2ـ همان.

 
3ـ همان.

 
4ـ تفسير عياشى، ج 2، ص 202؛ بحارالانوار، ج 52، ص 106، باب التمحيص والنهى...، ح 13.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : رضا فلاحتکار
تاریخ : 5 / 12 / 1391
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا